ZAJĘCIA LABORATORYJNE Z FIZYKI

W zajęciach laboratoryjnych z fizyki, które odbyły się dnia 31 stycznia 2008 roku przeprowadzonych w Instytucie Technicznym Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nowym Sączu uczestniczyło 12 uczniów naszego gimnazjum. Zajęcia trwały 3 godziny. W trakcie zajęć uczniowie pracowali w trzech grupach. Zajęcia prowadziło dwóch wykładowców z PWSZ. Tematyka ćwiczeń laboratoryjnych obejmowała takie zagadnienia jak:

  1. Wyznaczanie gęstości ciał stałych o kształtach regularnych i nieregularnych
  2. Wyznaczanie przyspieszenia ziemskiego za pomocą wahadła matematycznego
  3. Wyznaczanie zależności pomiędzy drogą i czasem w ruchu jednostajnym prostoliniowym
Ponadto dla każdej grupy przygotowany został eksperyment ilustrujący prawo Bernoulliego oraz pokaz zjawisk z optyki, który cieszył się wśród uczniów dużym zainteresowaniem. Podczas wykonywanych ćwiczeń laboratoryjnych każdy uczeń miał szansę przeprowadzić pomiar takich wielkości fizycznych jak: masa, długość, czas ucząc się przy tym posługiwania się m.inn. wagą laboratoryjną, suwmiarką, stoperem. Uczniowie korzystając z przygotowanych instrukcji pod okiem prowadzących zajęcia dokonywali serii pomiarów wielkości fizycznych (przedstawiając wyniki w odpowiednio przygotowanych tabelach, a następnie je uśredniali), wykonywali rachunki, sporządzali wykres, porównywali otrzymane wyniki z danymi z tablic fizycznych oraz szacowali błąd procentowy . Uczniowie mieli szansę zobaczyć jak przeprowadza się doświadczenia w odpowiednio wyposażonej pracowni fizycznej, przekonali się jak czasochłonne mogą być pomiary i jak ważne jest umiejętne i precyzyjne posługiwanie się przyrządami, nauczyli się, że każdy pomiar obarczony jest błędem i dowiedzieli się jak można go szacować, poznali pojęcie niepewności pomiarowej. W pracowni przygotowanej do prowadzenia ćwiczeń z optyki uczniowie oglądali m.inn: rozproszenie światła na pryzmacie oraz siatce dyfrakcyjnej, za pomocą spektroskopu widmo światła emitowanego z lampy sodowej. Przekonali się jak światło wpływa na nasz odbiór barw. Uczniowie zobaczyli jak ciekawa może być fizyka, jak można zdobywać wiedzę poprzez przeprowadzanie różnego rodzaju doświadczeń, samodzielne odkrywanie i wyciąganie wniosków oraz też jak wiedza teoretyczna znajduje swoje potwierdzenie w praktyce.

     
   

c_back.gif (4111 bytes)