WYJAZD EDUKACYJNY -"Szlakami pierwszych Piastów"
W dniach 11-13 lipca br członkowie koła europejskiego oraz młodzież o zainteresowaniach historycznych wzieli udział w trzydniowych zajęciach warsztatowych "Szlakami pierwszych Piastów" realizowanymi w ramach projektu pn "Edujacja, szansą rozwoju na przyszłość".
Głównym celem wyjazdu było przybliżenie uczniom historii Polski w kontekście średniowiecznej Europy, kształtowanie uczucia przywiązania do ziemi ojczystej, utrwalenie zdobytej wiedzy historycznej i konfrontacja wiedzy teoretycznej z praktyczną, a także uwrażliwianie na piękno, sztukę i kulturę. Biorąc udział w wycieczce dzieci szybciej przyswajają materiał programowy, a zdobyta wiedza jest trwalsza i bogatsza.
Podróż do Torunia trwała 9 godzin. Po dotarciu na miejsce noclegu oraz po krótkim odpoczynku uczestnicy wycieczki udali się do Muzeum Pierników, gdzie w zaaranżowanej na XVI-wieczną piekarnię sali odbył się pokaz produkcji pierników.
Uczniowie jako czeladnicy Mistrza Piernikarskiego, aktywnie uczestniczyli w całym procesie: od poznania składników piernika, własnoręcznego przesiewania mąki, ubijania korzeni, łączenia ciepłego miodu z mąką i przyprawami,
aż po ugniatanie i wałkowanie ciasta. Z gotowego ciasta sami wycinali pierniki figuralne, wkładali ciasto do ozdobnych form, które po upieczeniu zabrali ze sobą jako pamiątkę z tego niezwykłego muzeum.
Kolejnym punktem pierwszego dnia wycieczki był seans w Planetarium im. Wł. Dziewulskiego - jednej z największych atrakcji Torunia i jednego z najbardziej zaawansowanych technologicznie tego typu obiektów w Polsce.
Podczas drugiego dnia wycieczki uczniowie podążali śladami początków państwa polskiego, jednego z najbardziej znanych szlaków w Polsce, na którym uczniowie mogli podziwaić m.in. zabytki przedhistoryczne, romańskie, Biskupin - najsłynniejszy rezerwat archeologiczny kultury łużyckiej.
Zwiedzanie wystawy poświęconej Biskupinowi i jego okolicy uczniowie rozpoczeli od ekspozycji "Świt historii nad Jeziorem Biskupińskim". Uczniowie poznali dawne budownictwo, życie codzienne mieszkańców grodu i jego upadek.
Następnym etapem podróży
była pierwsza stolica Polski - Gniezno. Uczniowie zobaczyli m. in. słynne drzwi gnieźnieńskie oraz katedrę. Kolejne punkty podróży obejmowały: klasztor benedyktyński w Mogilnie, romańskie kolegiaty
wysokiej klasy w Strzelnie i w Kruszwicy, gdzie znajduje się także znana Mysia Wieża, gdzie myszy zjadły Popiela. Dużym zainteresowaniem wśród uczniów cieszył się przejazd kolejką wąskotorową na trasie Żnin-Wenecja.
Trzeci dzień wycieczki uczestnicy rozpoczeli od zwiedzania miasta Toruń, które znajduje się na Liście Światowego Dziedzictwa UNESCO. Swój niepowtarzalny charakter miasto zawdzięcza przede wszystkim doskonale zachowanym zabytkom - gotyckim kościołom, barokowym spichrzom,
pełnym uroku kamienicom, z których wiele posiada wygląd niezmieniony od stuleci. Toruń to miejsce, gdzie przeszłość spotyka się z teraźniejszością,
a nauka z kulturą. Pełna uroku Starówka zachęca wszystkich do spacerów śladami europejskiego dziedzictwa kulturowego. Trasa zwiedzania miasta obejmowała takie obiekty jak:
Łuk Cezara - Kościół Mariacki - Rynek Staromiejski (Ratusz Staromiejski, Dwór Artusa, Kościół św. Ducha, Kamienica Pod Gwiazdą, gospoda flisacza, pomnik Kopernika, Flisak) -
Dom Kopernika - Krzywa Wieża - zespół murów obronnych, spichrze - Brama Żeglarska - Droga Królewska - Katedra Świętojańska - Dom Eskenów - Brama Mostowa - Dwór Bractwa św. Jerzego z Basztą Wartownią -
ruiny Zamku Krzyżackiego (ruiny, podziemia, Gdanisko) - Kościół św. Jakuba - Rynek Nowomiejski.
Ostatnim punktem programu wycieczki była wizyta w Ciechocinku, największym i najsłynniejszym polskim uzdrowisku.
Uczniowie mieli szansę podziwiać tężnie solankowe z 1828 roku, piękne dywany kwiatowe, urokliwe parki, skwery, fontanny ze znanym "Grzybkiem" oraz "Jasiem i Małgosią", łazienki, pijalnie wód.
Zaplanowany bogaty program wycieczki był w pełni zrealizowany i na pewno na długo utkwi w pamięci jej uczestników. Cele wycieczki zostały osiągnięte. Panująca atmosfera świadczyła o zadowoleniu uczestników. Dla większości z nich była to pierwsza szansa wyjazdu i poznania regionu tak odległego od ich miejsca zamieszkania.